Baltimore är staden som var på väg tillbaka, som är weird and gritty.
Baltimore är staden som var på väg tillbaka, som är weird and gritty, och där man kan ha råd att köpa ett radhus, sitta på den låga yttertrappan - the stoop - i kvällsbrisen och dra sina berättelser, odla sina märkliga projekt. Men med upploppen i april och maj 2015 fick allting börja om från igen, med en delad, misstänksam stad. Som det egentligen alltid har varit. Vi återvände till Baltimore och fann ursprunget till boendesegregation och strukturell rasism längs McCollough Street, och i stadens unika bostadslag från 1910 som förbjöd svarta och vita att bo i samma kvarter.Baltimore har varit en innovativ verkstad för hur man kan dela upp, isolera och exkludera människor. De mest framgångsrika produkterna har sedan exporterats till andra städer. Ett samtal om Baltimore är alltid ett samtal om gränser, på liv och död.Men vi fann också det motsträviga hoppet. Konstnärinnan Stewart Watson köpte en fabrik för att ljuset föll in så andlöst. Och med årens lopp fanns där plötsligt en social ankarpunkt i staden; en vacker, tillåtande plats för möten och kreativitet. Will Holman vill fylla trasiga hål med sin makerspace, låta den bli en ny skola, en ny kyrka, för människor som aldrig fick den utbildningen de hade rätt till, därför att staden hade satsat alla pengar på polisiär övervakning.Så är Baltimore alltjämt drömmarnas stad för många. Men mardrömmarnas stad för andra.- - -USA-serien genomförs med stöd från AEA, Akademikernas A-kassa- - -Stort tack till/Many thanks to:Erik WernerMagan Rae RuthkeSeth Sawyers, https://sethsawyers.wordpress.com/Cara Ober, http://bmoreart.com/tag/cara-oberStewart Watson, http://bmoreart.com/tag/stewart-watsonWill Holman, http://objectguerilla.com/Matt de Wolfe, http://www.hcm2.com/bio/matthew-dewolfe/Salem ReinerLaura Vernon RusselMarsha Schachtel