Köpenhamn har blivit idén om cykelstaden. Men en cykelstad formas inte som en copywrite.
Köpenhamn har blivit idén om cykelstaden. Men en cykelstad formas inte som en copywrite. Cyklandet är en individualistisk, ibland anarkistisk, kultur. En cykelstad behöver omfamna den frihet som finns inskriven i cyklandets natur. Och har Köpenhamn lyckats med något så är det det. Det märks på Nørrebrogades fyra meter breda cykelbanor där fyraåringar kan ses cykla i rusningstrafik, det blir synligt i vagnarna för cyklar på s-tåget där cyklar kan tas med utan kostnad, det syns på de enkelriktade gator där cyklisterna får cykla och i planerna för cykelbroar över vattnet.Men också i Köpenhamn kämpar bostadsbyggarna för höga parkeringsnormer och investeringarna i biltrafik är sex gånger så stora som i cykeltrafik, den ambitiösa satsningen på att ta bort två procent bilparkering i staden varje år avslutades 2010 och nya trafikalstrande förbifarter planeras. En cykelstad måste hantera det begränsade utrymmet i en stad, växande cyklism måste ske på bekostnad av biltrafiken. Vi åkte på den nästan två mil långa Cykelsuperveien från Albertslund in mot Vesterbro. En cykelbana planerad som en motorväg med på- och avfarter. Vad kan svenska städer lära av Köpenhamn och hur skapar man egentligen en cykelstad bortom de enkla branding-tricken?