Investeringar i kollektivtrafik har i dag blivit de största utgifterna för globala städer.
Investeringar i kollektivtrafik har i dag blivit de största utgifterna för globala städer. Asiatiska metropoler ligger i topp när det gäller spårlängd. Men i Paris åker flest andel invånare kollektivt. Vi reste genom Paris urban transit-nätverk. Upplevde tre generationer av samfärdsel - från den klassiska metron som sköt passagerna 500 meter i stöten under jorden, via RER-sträckningarnas visioner om ett Storparis med nya städer och satelliter, som Cergy, i regionens utkanter, till det kommande ”Grand Paris” som uppfinner nya linjer och förbindelser, skapar hubar och noder.Men i mellanrummen märks trafikvisionerna inte av. Genom Pierrefitte-Stains och de nordafrikanska marknaderna i Saint-Denis planeras inga noder eller hubbar. Vi gick genom slitna trädgårdsstäder och frågade oss om inte städer mer borde planeras för de som stannar kvar. För de som rör sig mellan verkliga platser - och mindre för kapitalströmmar på en tramway i ett globalt och platslöst tillväxtrum.